Raymon Knol: "Ik heb echt het gevoel dat ik hier nog veel kan leren"
Raymon Knol (24) werkt bij Heutink ICT sinds april 2023. Een jaar later maakte hij al een mooie vervolgstap in zijn loopbaan binnen het bedrijf. Een gesprek met een collega die naast zijn 32-urige werkweek ook nog een pittige hbo-opleiding in deeltijd volgt.
Kun je iets vertellen over je voorgeschiedenis?
“Ik heb eerst de mbo-opleiding ICT-beheer Niveau 4 gedaan. Tijdens het laatste halfjaar daarvan heb ik stage gelopen bij een IT-bedrijf in Hoogeveen, waar ik na mijn opleiding mocht blijven. Ik deed daar voornamelijk support, maar het was een klein team, dus ik ging ook wel naar klanten toe en was betrokken bij projecten. Zodoende heb ik in die tijd een brede ervaring opgedaan. Terwijl ik daar werkte, ben ik in deeltijd ook een vervolgstudie gaan doen: de hbo-opleiding ICT Infrastructure Design & Security.”
Hoe ben je bij Heutink ICT terechtgekomen?
“Op een gegeven moment had ik het bij mijn vorige werkgever niet meer zo naar mijn zin. Daarom was ik blij toen ik via LinkedIn werd benaderd door een recruiter van Heutink ICT, die vroeg of ik belangstelling had om daar op de Servicedesk te komen werken. Ik ben toen eens gaan praten, en het voelde eigenlijk vrij snel goed. Volgens mij waren ze wel een beetje verbaasd dat ik op mijn leeftijd al zoveel kennis en ervaring had, maar dat was dus vooral te danken aan die eerste baan.”
Welke ontwikkeling heb je binnen Heutink ICT doorgemaakt?
“Ik kwam binnen op tweedelijns support, waar ik me na verloop van tijd vooral ben gaan toeleggen op het afhandelen van escalaties. Na een jaar kwam de teamleider bij me met de vraag of ik belangstelling had voor de functie van intern IT-specialist op het Projectbureau. Daar houden ze zich bezig met het inrichten van nieuwe omgevingen, migraties van klanten en dergelijke. Die kans heb ik gegrepen. Ik had zelf ook weleens aangegeven dat ik de ambitie had om door te groeien binnen de organisatie.”
Wat vind je het leuke aan je nieuwe functie?
“Ik heb nu natuurlijk minder contact met klanten dan voorheen, maar technisch is het wel uitdagender. Inhoudelijk ook trouwens: in plaats van problemen op te lossen ben ik nu meer bezig met hoe ik een klant nu zodanig kan faciliteren dat hij straks geen problemen ervaart. In dat opzicht is deze functie ook lekker afwisselend, omdat elke klantomgeving anders is en elke klant andere wensen heeft. Al met al vind ik dat een mooie stap heb gemaakt.”
Heb je verder nog ambities?
“Uiteindelijk lijkt het me heel mooi om de cybersecuritykant op te gaan. Misschien in een functie als analist, of als expert voor klanten, dat kan allebei. Het lijkt me gewoon gaaf om met die expertise aan de slag te gaan. Ik wil in ieder geval graag in de techniek blijven, en wat dat betreft liggen er hier binnen Heutink ICT nog genoeg kansen voor me.”
Hoe ervaar je Heutink ICT als werkgever?
“Heel prettig. Ze denken met je mee en helpen je als het nodig is. De sfeer tussen de collega’s is ook prima. Op de Servicedesk waren we allemaal vrij jong, daar was het vaak net of je met een groep vrienden aan het werk was. Nu op het Projectbureau ben ik ineens de jongste, maar dat heeft ook wel weer wat. De gesprekken worden wat serieuzer en ik heb echt het gevoel dat ik hier nog veel kan leren. Ik combineer mijn werk ook nog steeds met mijn deeltijdopleiding, dat lukt goed. En als ik echt even tijd nodig heb voor school, krijg ik die ook.”