Wist u dat uw browser verouderd is?

Om de best mogelijke gebruikerservaring van onze website te krijgen raden wij u aan om uw browser te upgraden naar een nieuwere versie of een andere browser. Klik op de upgrade button om naar de download pagina te gaan.

Upgrade hier uw browser
Ga verder op eigen risico

Hans Lesscher over 30 jaar Odin Groep

Dit jaar viert Odin Groep zijn 30-jarig jubileum. Sinds algemeen directeur Hans Lesscher zijn eerste zelfgebouwde pc verkocht, zijn we uitgegroeid tot een van de grotere IT-organisaties van Nederland. Hoe heeft Hans dit bereikt? Hoogste tijd voor een goed gesprek over dertig jaar ondernemen.

Alweer 30 jaar geleden begon je met het bouwen van pc’s. In hoeverre zit je nu nog zelf achter de IT-knoppen?

Nou, ik ben niet meer met een schroevendraaier bezig, haha. Als algemeen directeur heb ik nu de ideale combinatie van techniek, commercie en management. Die mix vind ik ontzettend gaaf. Ik zit nu niet meer diep in de technologie, maar vind het wel hartstikke leuk om over nieuwe technieken te praten en te discussiëren met collega’s.

Je was 18 jaar toen je startte met ondernemen. Hoe wist je destijds de juiste mensen om je heen te verzamelen?

In 1990 had je nog geen opleiding voor bijvoorbeeld software bouwen en ook geen internet of social media, dus ik leerde veel mensen kennen tijdens het uitgaan. Daar ontmoette ik IT’ers of mensen die wel iemand in de IT kenden. Of zelfs nog via geschreven media. Zo stond er weleens een advertentie in een computerblad om onderling software uit te wisselen. Dan kreeg ik per post een floppy opgestuurd met daarop software die ik ging testen en vervolgens terugstuurde. Zo wisselde ik kennis uit met mensen in heel Nederland en vervolgens keken we of we die kennis en software ook voor klanten konden inzetten.

Waar komt die drang om te ondernemen vandaan?

Mijn ouders hadden een installatiebedrijf. Zo heb ik al vroeg geleerd hoe je de telefoon aanneemt, hoe je omgaat met klanten en hoe je gebruikmaakt van je netwerk. Het ondernemen zit diep in ons DNA. Zodoende ben ik van jongs af aan geïnteresseerd in nieuwe kansen, uitbreiding van de business en kansen onderzoeken voor onze bedrijven en klanten. Daar moet je als ondernemer voelsprieten voor hebben. Ook in onze organisatie zitten collega’s met een goede blik op ondernemen en daar praat ik graag over met ze. Als het interessant is, duiken we er dieper in. Natuurlijk is niet elk schot raak, maar ook dat is ondernemen. Het is een beetje zoals koken. Je moet de juiste ingrediënten hebben om tot een lekker gerecht te komen. Dat geldt ook voor een succesvol businessmodel.


Welk ingrediënt van dat recept was het meest risicovol?

Het bouwen van onze twee datacenters was een riskante en dure onderneming. Achteraf bleek dat het beslissingsmoment van onze klanten om gebruik te maken van ons datacenter een langere aanloop had dan gedacht. Het eerste jaar verkochten we hierdoor weinig in onze datacenters. Dat had ik fors onderschat en dan krab je jezelf wel achter de oren. Gelukkig is het wel een gouden zet gebleken, want we lieten de buitenwereld zien dat de cloud de absolute toekomst is. Al onze klanten zijn, in de tijd dat velen overgingen naar de cloud, bij ons gebleven en we hebben onze business kunnen uitbreiden. Dat kon alleen omdat we het zelf konden faciliteren. Er zijn maar weinig concurrenten die zowel managed services als een eigen datacenter hebben. Daarin zijn we uniek.

Dat een IT-onderneming zijn 30-jarig bestaan viert is ook een unicum te noemen. Wat heb je anders gedaan dan andere IT-organisaties?

In de afgelopen tien jaar hebben veel IT-bedrijven zich gefocust op een klein gedeelte van de IT. Ze hebben één product of dienst gepakt en geprobeerd om dat groot te maken. Klanten zit er niet op te wachten om vier of vijf verschillende IT-bedrijven over de vloer te krijgen. Ze zijn meer gebaat bij één partij met één accountmanager, één productmanager, één engineer. Natuurlijk zijn er genoeg partijen die van één product een groot succes hebben gemaakt, maar bij IT-omgevingen heb je met zoveel verschillende facetten te maken. Wij bieden wél dat complete palet aan. Ik denk dat dat ons interessant voor onze klanten heeft gemaakt.

"Als ik kijk naar wat we de afgelopen dertig jaar allemaal hebben opgebouwd dan is dat zo ontzettend gaaf."
Hans Lesscher Algemeen Directeur Odin Groep

Wat is er nog meer anders bij Odin Groep?

Daarnaast werken er bij Odin Groep veel collega’s met een schat aan ervaring. Sommigen werken al meer dan 20 jaar in de IT. Die ervaring is essentieel, voor onze klanten, maar ook voor de toekomst van ons bedrijf. Maar ook belangrijk zijn starters met een frisse blik, of nieuwe typen bedrijven die veel hebben toegevoegd aan onze manier van werken. Zo zorgden de overnames van Dangremond (2000), Introweb (2005), Station to Station (2012), Reinders (2012), Winvision (2018) en Platani (2020) voor nieuwe diensten, andere typen mensen en extra kennis. Daardoor is onze organisatie enorm gegroeid.

Waar ben je het meest trots op?

Dat is een lastige vraag. Om eerlijk te zijn, sta ik daar zelden bij stil. Daar zou ik ook echt meer van moeten genieten, dus het is goed dat je het vraagt. Waar ik het meest trots op ben is waar we nu staan. Het is voor mij de combinatie van wie we zijn, wat onze bedrijven doen, onze marktpositie, onze klanten en niet te vergeten onze collega’s. Als ik kijk naar wat we de afgelopen dertig jaar allemaal hebben opgebouwd dan is dat zo ontzettend gaaf. Dat maakt me trots!

Hoe ga je stilstaan bij 30 jaar Odin Groep?

Op 12 juni hebben we ons jubileum online gevierd met collega’s en dat was een geslaagd feest. Een unicum ook om dit digitaal te doen, maar helaas kan het nu niet anders. We schuiven ons feest in Rotterdam, dat we voor dit jaar gepland hadden, gewoon een jaartje door. Een 31-jarig jubileum is ook hartstikke bijzonder!

Odin Groep

Expolaan 50
7556 BE Hengelo

Lage Biezenweg 3
4131 LV Vianen

KvK: 08218257
BTW-nr: NL821947126B01